Pondělí 17. února 2020, svátek má Miloslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 17. února 2020 Miloslava

Další průšvih elektroaut.

5. 02. 2020 6:17:14
Hoří vám elektroauto? Nebo to vidíte? Rychle nohy na ramena a utíkejte pryč! Je to bez nadsázky o život!

Masivní a ekonomicky neoddůvodnitelná podpora elektromobilů s sebou nese řadu problémů. Ponechám stranou třeba naprosto nedostačující infrastrukturu dobíjecích stanic nebo stamilionové náklady, které s sebou ponese přestavba a vybavení servisních středisek a autoservisů. Pojďme si představit zcela běžnou věc, že v důsledku havárie nebo technické poruchy vůz vzplane. Nevím jak vy, ale já jsem už za život několik aut hořet viděl. Předpokládám, že četnost těchto požárů bude řádově stejná u všech typů aut. To, že nevidíme hořet elektromobily, je způsobeno pouze tím, že jich zatím je statisticky bezvýznamné množství. Ale to se velmi rychle mění.

Pokud vzplane klasický vůz se spalovacím motorem, tak někdy stačí, aby člověk vzal hasicí přístroj a je po problému. V horších případech přijedou hasiči, stoupnou si kolem, 15 minut hasí, zkontrolují motorový prostor a maximálně pak odklidí vapexem rozlité náplně. Auta "bouchají" jen ve filmech. Vrak se může odtáhnout.

Pokud chytne elektromobil, tak nic nehaste, ale vezměte rychle nohy na ramena a volejte hasiče. I ti s touto situací budou mít veliký problém. Proč?

- musí auto zajistit klíny, aby se nerozjelo. Elektromobily to dělají svévolně. Auto může být v tzv. „ready stavu“ připraveno k jízdě. Takže je i problém zaparkovat v dráze hořícího stroje (někdy to ale nejde jinak). A přistupovat k autu zásadně z boku.
- hrozí jim možný úraz elektrickým proudem. Vozidlo používá vysokonapěťové systémy, může zde být až několik set voltů. Navíc musí dát pozor na rychlý rozvoj požáru v počáteční fázi - explozivní hoření HV baterie s možností jejího roztržení. Během 15 sekund může teplota dosáhnout až 400 stupňů Celsia.
- takže ho musí odpojit od proudu. Pokud se to nepovede, tak se nedá hasit a hasiči se jen můžou koukat na táborák a maximálně tak chránit okolí. Ani špekáčky na tom nejdou opékat.
- složité je i vyprošťování uvízlých osob. Nelze při tom postupovat stylem: tady to přeřízni, dostaneme ho ven. VN napětí totiž není spojeno jen s pohonem. Někde jej využívají i klimatizační a další systémy. Takže pokud hasič vůz nezná, tak mimo toho, že se nadýchá jedovatých zplodin při vyprošťování pasažérů (což je asi prvotní akce) riskuje, že ho kopne pár kilowatt.
- musí použít dýchací přístroje. Při požáru baterií se uvolňují toxické látky.
- musí vůz nadzvednout (to lze pouze v přesně stanovených místech - u každého auta jsou pochopitelně jinde), aby mohli chladit baterie i zespoda.
- měli by na voze najít QR kód, který jim třeba poví, kde jsou odpojovače vysokého napětí, příslušná VN pojistka a již zmíněné body na zvedání vozu.
- zkušenosti ukazují, že k tomuto typu zásahu nestačí jedna hasičská jednotka. Ideálních je prý tak 50 hasičů.
- měli by mít nastudované materiály, jak se který konkrétní vůz hasí. Tesla má třeba různé manuály k hašení různých modelů svých aut. Jednotný postup neexistuje.
- možná budou mít i problém s dostatkem vody. Údajně na běžný požár elektromobilu je jí zapotřebí až 12 000 litrů.
- použitá voda se pak musí odborně zlikvidovat. Cena této likvidace se podle tyrolského Kronen Zeitung pohybuje kolem 250 eur (asi 6.500 korun) za metr krychlový.
- nehledě na to, že se musí dekontaminovat zemina v okolí požáru, protože je zasažena toxickými prvky.
- no a normální auto hasí desítky minut, elektromobil hodiny.
- ihned po likvidaci ohně nesmí být v okolí žádné auto ani jiný hořlavý materiál - hrozí znovuvznícení.
- a když to konečně uhasíte, tak to auto musí minimálně na 24 hodin do karantény. Zpravidla se buď zasype celé pískem nebo ponoří do kontajneru s vodou nebo inertním plynem. Ale zase: jak ho tam dát? To znamená mít ten kontajner + vodu do něj + jeřáb u každého zásahu.

A pak jsou zde další možné komplikace:
- představte si takto složitý zásah u hromadné havárie ve stylu Kobry 11. Třeba 10 aut v sobě. Jak rychle poznat, co je elektromobil, jak k němu zajet, přistavit kontajner (dva kontajnery?), jak zamezit vzniku sekundárních škod apod.? Neřešitelný problém.
- a co třeba oheň v podzemních garážích? Jak tam dostanete chladicí kontajner nebo náklaďák s pískem? Kam se tam vsákne to neuvěřitelné množství vody? Tam na to kanalizace není dimenzovaná. A jak tu vodu potom dekontaminujete?
- a co třeba požár elektromobilu, který je připojen na nabíjecí stanici. Bez klíčků od vozidla jej prostě nelze odpojit od sítě.

Z toho všeho plyne, že elektromobil se asi nějak uhasit dá, ale .... s několikanásobně vyššími náklady a navíc se zpravidla vždy jedná o totální škodu. Auto je prostě na odpis. Máme zde další subjekt, který tyto parametry velmi pečlivě vyhodnocuje a tím jsou pojišťovny. Co myslíte - budou tyto zvýšené náklady krýt ze své marže? Tipuji, že ani omylem.

Mimochodem - prostory pro karanténu vozu po nehodě (nebo přijatém do opravy) musí mít i každý servis pro tyto vozy. Musí je mít na sledovaném otevřeném prostranství alespoň 24 hodin a minimálně 15 metrů od dalších objektů. To znamená další stamiliony investic jen v rámci ČR. A to nezmiňuji další problémy, které se týkají např. odtahových služeb. A už vůbec neřeším ekologickou likvidaci těchto vraků.


..........


Ne - nejsem proti novým technologiím. Ale třeba přechod od koňských potahů k automobilismu byl zcela dobrovolný. Tomáš Garrigue Masaryk nebo František Josef I. rozhodně nenařizovali, že před kočár se v rámci ekologie smí zapřahat maximálně dvojspřeží místo osmispřeží, že se musí snižovat spotřeba ovsa a zavádět ekologické podkovy. A vůbec - v zájmu čistoty veřejných prostranství každý, kdo dobrovolně odvede koně k řezníkovi, dostane dotaci na nový automobil. ..... Nic z toho nebylo nutné. Lidé prostě chtěli něco nového, lepšího, ekonomičtějšího. Přišli na to sami od sebe. Rozhodli se SVOBODNĚ! Prostě to bylo výhodné. Srovnejte s dneškem, kdy nám evropské "elity" násilím nutí něco, co nikdo nechce a přináší to více problémů než užitku. A to jsem v tomto blogu zmínil jen jeden jediný aspekt s tím související. Pojďme se zasadit ZA NEZÁVISLOST v dopravě. Každý ať si sám zvolí jak, čím a za jakých podmínek chce cestovat!


Zdroje:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/tesla-pozar-rakousko-hasici-elektromobil.A191107_104746_zahranicni_knn
https://www.autorevue.cz/jak-uhasit-elektromobil-i-hasici-se-teprve-vzdelavaji
https://www.auto.cz/je-to-spocitane-tesla-model-s-vyprodukuje-vic-oxidu-uhliciteho-nez-mala-benzinova-auta-111148

Autor: Jan Dočekal | středa 5.2.2020 6:17 | karma článku: 43.72 | přečteno: 6411x

Další články blogera

Jan Dočekal

Koněv versus Koněvova a přejmenování náměstí Pod kaštany. Buďme zásadoví!

Snadno posbírané politické body nebo bohapusté pokrytectví? Aneb když neumím nic jiného, tak odstraňuji a přejmenovávám. Jak snadné! Stále aktuální téma.

12.2.2020 v 5:45 | Karma článku: 35.79 | Přečteno: 1008 | Diskuse

Jan Dočekal

Kšefty s emisemi - aneb co to vlastně jsou emisní povolenky

Většina z vás asi tuší, že existuje něco jako emisní povolenky. Prosté duše si asi domýšlí, že díky tomuto skvělému systému máme čistý vzduch a žijeme lépe a radostněji. Pokusím se vysvětlit, že to celé je jeden veliký omyl.

29.12.2019 v 13:18 | Karma článku: 43.08 | Přečteno: 3737 | Diskuse

Jan Dočekal

Máme svobodu? Nebo jen její část?

Svoboda není binární hodnota ve smyslu je nebo není, máme ji nebo nemáme. Je to něco jako 50 odstínů šedi na škále pohybující se mezi bílou a černou. Svoboda je mozaika.

14.12.2019 v 2:33 | Karma článku: 18.23 | Přečteno: 267 | Diskuse

Další články z rubriky Politická aréna - pro politiky

Jiří Paroubek

Obnova pomníku vítězného katolicismu

Když před pár lety rozhodla Česká biskupská konference o znovuumístění kalichu do výklenku v průčelí Týnského chrámu, a to namísto sochy Panny Marie vítězné, považoval jsem to ze strany katolické církve za rozumné gesto.

17.2.2020 v 17:09 | Karma článku: 24.48 | Přečteno: 529 | Diskuse

Tomáš Zdechovský

Jak řecký soud a úředníci zlikvidovali českého řidiče kamionu

Za řízení kamionu, v němž byly neproclené cigarety, skončil ve vězení a po 20 letech je ještě v exekuci se stále rostoucím dluhem přes 44 000 000 Kč. To je případ českého řidiče a jeho absurdního odsouzení v Řecku.

17.2.2020 v 16:07 | Karma článku: 27.81 | Přečteno: 818 | Diskuse

Luboš Zálom

Primátor Hřib porušil principy právního státu a měl by rezignovat

Banda divokých socialistů zabrala majiteli jeho byt. Což o to - socialisté takové věci rádi dělávají. Pozoruhodnější jsou však reakce médií a politiků. Ukazuje se tím hrozivý posun pryč od principů právního státu.

17.2.2020 v 13:16 | Karma článku: 38.36 | Přečteno: 1521 | Diskuse

Jaromíra Vítková

Úsilí za zdravé a prosperující lesy pokračuje

Na Valné hromadě Komory soukromých lesů jsem s dalšími hosty v době kůrovcové kalamity apelovala na Ministerstvo zemědělství a další resorty ohledně finanční podpory vlastníkům, novel zákonů lesního a o myslivosti.

17.2.2020 v 9:32 | Karma článku: 6.08 | Přečteno: 178 | Diskuse

David Dlouhý

Jak zůstat slušným občanem?

Rozporuplná až protichůdná soudní rozhodnutí vyvolávají v občanech právní nejistotu. Je vůbec možné za této situace neporušit zákon?

16.2.2020 v 10:50 | Karma článku: 31.12 | Přečteno: 663 | Diskuse
Počet článků 32 Celková karma 35.21 Průměrná čtenost 2285

Zajímám se o politiku, auta, jezdec na off road akcích, milovník žen a dobrého vína. Místopředseda Svobodných, člen zastupitelstva ÚMČ Praha 6.

První slečna Kateřina Zemanová přiznala po letech účast na pornovečírku

Kateřina Zemanová (26) přiznala v rozhovoru pro časopis Téma svou účast na pornovečírku. Ten se konal před sedmi lety,...

Rád Lucince barvím vlásky a starám se o ni jako o své miminko, říká Matuš

Vztah Bohuše Matuše (46) a jeho partnerky, o třicet let mladší studentky Lucie (16) vzbuzuje v posledních dvou letech...

Napřed dezinfekce, pak manželka, šokoval Tomáš z Výměny svými prioritami

Jestli se televizním divákům zdál Tomáš z Výměny manželek jako docela starostlivý otec, při závěrečném setkání obou...

RECENZE: Pád až na nula procent. Snímek Chlap na střídačku je nestydatost

Třebaže kritikovu odolnost už zocelily Špindl 2, Ženská na vrcholu, Šťastný nový rok či Příliš osobní známost,...

Sex máme se ženou několikrát denně, mobil do ložnice nesmí, říká Bieber

Justin Bieber (25) prozradil svůj recept na úspěšné manželství. Důležité prý je, najít k sobě toho pravého člověka....