Horror jménem dálnice v ČR

6. 01. 2019 20:06:47
Venušiny kuličky na D1 jsou zárukou stovek orgasmů - doporučuje 9 žen z 10ti. Aneb katastrofa dálnic v ČR.

Včera byl opět na idnes optimistický rozhovor s ministrem dopravy Ťokem o tom, jak je vše složité a jak on nic, on muzikant. Ale objektivně - není v tom zdaleka sám. Ten problém je dlouhodobý. Jsme zemí, která má snad (mimo Slovenska) nejkratší dálniční síť ze všech okolních států. Když se nad tím zamyslíme, tak skutečně jde o pár kilometrů dálnic, které ještě z dost velké části pochází z období komunismu.

Taková D1 z Prahy do Brna - to je usmolených 200km, nevede to přes žádné velehory, močály, bažiny, žádný složitý terén, který by vyžadoval tunely, závratná mostní řešení ..... . Z pohledu Německa, Rakouska, Francie apod. to je prostě mrňavý kousek (většinou) dvouproudovky, který by téměř nestál za zmínku. Ale v ČR to je bohužel páteřní komunikace napříč republikou.

Posledních pár let na té roletě trpím tak 2x do týdne. Kdybych si v Brně koupil litr smetany, tak do Prahy přivezu máslo. Nepamatuji, že by byla (mimo pár zimních měsíců) bez uzavírek, zúžení jízdních pruhů apod. Málokdy je vidět větší než malé množství pracujících dělníků. Bohužel mám srovnání z jiných evropských zemí (Německo, Belgie), jak takové opravy probíhají. Není výjimkou, že práce probíhají 24 hod. denně, celé úseky jsou i v noci osvětlené, viděl jsem kilometry dálnic zastřešené fólií (nevím, zda jako ochrana proti dešti či z jiných technologických důvodů), desítky - možná stovky pracujících, ale určitě desítky bagrů, nakladačů a jiných strojů nonstop v provozu i v nočních hodinách.

Největší vtip je to, že na tomto tankodromu, kde omezení na 80 km/h není výjimkou, ale spíš pravidlem, platím dálniční známku (potažmo mýto). Není tajemstvím, že přilehlé obce (které s dálnicí nemají vůbec nic společného) s oblibou instalují v omezeních radary úsekového měření a vesele si tím vylepšují rozpočet.

Zeptejme se na následující otázky:
- jak je možné, že pár let po uvedení do provozu je dálnice u Ostravy zvlněná jak valcha mojí babičky?
- kolik let už trvá stavba napojení na Vídeň?
- kde je dálnice do Karlových Varů? (pominu ty směšné 3 km otevřené nedávno)
- Hradec Králové - opravdu trvá desítky let vyřešit majetkové nároky vlastníků pozemků?
- České Budějovice - další tragédie.
- Kdo zkonil geologický průzkum u dálnice Praha - UnL, že tam padá na dokončené úseky hlína?

Existují firmy, které se na výstavbu dálnic specializují. Existují stavební deníky, dozory, kontrolní body apod. Ať mi nikdo neříká, že všechny ty vysoutěžené firmy a konsorcia průběžně krachují.

Kde je problém "vyhodit" firmu, která neplní průběžné ukazatele?
Kde je problém okamžitě uplatnit sankce?

Není možná trochu problém v tom, že si stát nezaplatí kvalitní stavební dozor? Že nedokáže pružně reagovat a neustále propadají EIA a další studie? Stavební povolení? Že jediným kritériem výběrovek je cena a nezohledňují se další ukazatele (historie firmy, reference apod.)?

Neberu jako argument, že na drahé firmy, schopné zajistit práci 24 hod. denně nejsou peníze. Kam potom jdou ty miliardy? Jen z mýtného se vybralo
Rok 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
(v mld. Kč)5,56 6,14 5,54 5,57 8,13 8,68 8,55 8,7 9,5 9,8

+ výnos z dálničních známek navíc. Kam ty peníze jdou? A jak to dělá např. Německo, kde se (zatím) dálniční známky neplatí a dálnice tam jsou v úplně jiném stavu?

Co třeba dálnice zprivatizovat a nechat jejich majitele, aby se starali o údržbu a výstavbu dalších kilometrů sami? A poměrným způsobem jim pak přerozdělovat jako zisk peníze vybrané z mýta a dálničních známek s tím, že pokud nebude komunikace na 100% průjezdná, tak nedostanou nic? On by si pak každý asi rozmyslel mít každoročně rozkopané desítky kilometrů a nedostávat podíl z vybraných peněz.

Nenabízím kloudné řešení - nejsem na to odborník. Jen se vztekám při představě, že pozítří má sněžit a já zase budu riskovat, že místo postele v hotelu si budu na Vysočině kousek od Pávova stavět kousek za svodidlama na noc iglů :-)

A vůbec - kašlu na to, jdu si dát něco dobrého:

Autor: Jan Dočekal | neděle 6.1.2019 20:06 | karma článku: 18.35 | přečteno: 503x

Další články blogera

Jan Dočekal

Postřehy hladového piráta silnic

Ročně najedu cca 70.000 km. Co mě vytáčí na českých silnicích, kdo je "pirát" a kdo ne, pár postřehů z praxe a jeden recept jako bonus.

8.12.2018 v 3:08 | Karma článku: 26.87 | Přečteno: 1140 | Diskuse

Jan Dočekal

Zase volil obecní blb - Lojza z kravína!

Jsou volby spravedlivé? Opravdu rozhodujeme zodpovědně o naší budoucnosti a mají všechny hlasy stejnou váhu?

22.10.2018 v 20:32 | Karma článku: 22.61 | Přečteno: 1649 | Diskuse

Jan Dočekal

Hlášky z voleb - 2. díl

Pro zasmání. Druhý díl mého blogu o tom, co vše člověk vyslechne, když dělá volební kampaň. Někdy se nestačíte divit :-)

8.10.2018 v 20:24 | Karma článku: 21.23 | Přečteno: 977 | Diskuse

Další články z rubriky Hyde park

Alena Křehotová

Život zaneřáděný hesly, aneb „džejtrouvej pestik“

Je to drahně let, co jsem chodila do menzy na obědy. A každou středu byla při obědě vydána i studená večeře, což byla játrová paštika. Teda nevím, jestli úplně každou středu, rozhodně tak často, že jsme játrovky měli plné drápky,

2.1.2019 v 10:14 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 272 | Diskuse

Vladimír Rýdl

Jaké by to bylo kdyby...

Také jste se někdy přistihli, že uvažujete nad tím jaké by to bylo kdyby tohle nebo ono bylo jinak? Většinou se tímto moc nezabývám, ale teď v rámci rekapitulace roku 2018 jsem to při běhání zkusil...

1.1.2019 v 21:50 | Karma článku: 7.72 | Přečteno: 187 | Diskuse

Karel Kužel

Pravda, lež, propaganda

V době sílící informační války se mluví o potřebě identifikovat lživé informace a bránit jejich šíření. Ale někdy je dosti těžké určit, co je skutečně lživá informace.

1.1.2019 v 20:57 | Karma článku: 13.03 | Přečteno: 416 | Diskuse

Vladimír Šťastný

Jak mi to paní Poborská vysvětlila.

S paní Poborskou jsme na sebe v diskusích narazili opakovaně a sice v případech, kdy jsem se ve svých blozích odvážil zapochybovat o formulce " že podpis čehosi není právně závazný".

28.12.2018 v 6:22 | Karma článku: 27.29 | Přečteno: 559 | Diskuse
Počet článků 21 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1919

Zajímám se o politiku, auta, jezdec na off road akcích, milovník žen a dobrého vína. Čerstvě zvolený člen zastupitelstva ÚMČ Praha 6. Člen Svobodných - názorová frakce Svobodní Plus.

docekal@svobodni.cz

Najdete na iDNES.cz