Další průšvih elektroaut.
Masivní a ekonomicky neoddůvodnitelná podpora elektromobilů s sebou nese řadu problémů. Ponechám stranou třeba naprosto nedostačující infrastrukturu dobíjecích stanic nebo stamilionové náklady, které s sebou ponese přestavba a vybavení servisních středisek a autoservisů. Pojďme si představit zcela běžnou věc, že v důsledku havárie nebo technické poruchy vůz vzplane. Nevím jak vy, ale já jsem už za život několik aut hořet viděl. Předpokládám, že četnost těchto požárů bude řádově stejná u všech typů aut. To, že nevidíme hořet elektromobily, je způsobeno pouze tím, že jich zatím je statisticky bezvýznamné množství. Ale to se velmi rychle mění.
Pokud vzplane klasický vůz se spalovacím motorem, tak někdy stačí, aby člověk vzal hasicí přístroj a je po problému. V horších případech přijedou hasiči, stoupnou si kolem, 15 minut hasí, zkontrolují motorový prostor a maximálně pak odklidí vapexem rozlité náplně. Auta "bouchají" jen ve filmech. Vrak se může odtáhnout.
Pokud chytne elektromobil, tak nic nehaste, ale vezměte rychle nohy na ramena a volejte hasiče. I ti s touto situací budou mít veliký problém. Proč?
- musí auto zajistit klíny, aby se nerozjelo. Elektromobily to dělají svévolně. Auto může být v tzv. „ready stavu“ připraveno k jízdě. Takže je i problém zaparkovat v dráze hořícího stroje (někdy to ale nejde jinak). A přistupovat k autu zásadně z boku.
- hrozí jim možný úraz elektrickým proudem. Vozidlo používá vysokonapěťové systémy, může zde být až několik set voltů. Navíc musí dát pozor na rychlý rozvoj požáru v počáteční fázi - explozivní hoření HV baterie s možností jejího roztržení. Během 15 sekund může teplota dosáhnout až 400 stupňů Celsia.
- takže ho musí odpojit od proudu. Pokud se to nepovede, tak se nedá hasit a hasiči se jen můžou koukat na táborák a maximálně tak chránit okolí. Ani špekáčky na tom nejdou opékat.
- složité je i vyprošťování uvízlých osob. Nelze při tom postupovat stylem: tady to přeřízni, dostaneme ho ven. VN napětí totiž není spojeno jen s pohonem. Někde jej využívají i klimatizační a další systémy. Takže pokud hasič vůz nezná, tak mimo toho, že se nadýchá jedovatých zplodin při vyprošťování pasažérů (což je asi prvotní akce) riskuje, že ho kopne pár kilowatt.
- musí použít dýchací přístroje. Při požáru baterií se uvolňují toxické látky.
- musí vůz nadzvednout (to lze pouze v přesně stanovených místech - u každého auta jsou pochopitelně jinde), aby mohli chladit baterie i zespoda.
- měli by na voze najít QR kód, který jim třeba poví, kde jsou odpojovače vysokého napětí, příslušná VN pojistka a již zmíněné body na zvedání vozu.
- zkušenosti ukazují, že k tomuto typu zásahu nestačí jedna hasičská jednotka. Ideálních je prý tak 50 hasičů.
- měli by mít nastudované materiály, jak se který konkrétní vůz hasí. Tesla má třeba různé manuály k hašení různých modelů svých aut. Jednotný postup neexistuje.
- možná budou mít i problém s dostatkem vody. Údajně na běžný požár elektromobilu je jí zapotřebí až 12 000 litrů.
- použitá voda se pak musí odborně zlikvidovat. Cena této likvidace se podle tyrolského Kronen Zeitung pohybuje kolem 250 eur (asi 6.500 korun) za metr krychlový.
- nehledě na to, že se musí dekontaminovat zemina v okolí požáru, protože je zasažena toxickými prvky.
- no a normální auto hasí desítky minut, elektromobil hodiny.
- ihned po likvidaci ohně nesmí být v okolí žádné auto ani jiný hořlavý materiál - hrozí znovuvznícení.
- a když to konečně uhasíte, tak to auto musí minimálně na 24 hodin do karantény. Zpravidla se buď zasype celé pískem nebo ponoří do kontajneru s vodou nebo inertním plynem. Ale zase: jak ho tam dát? To znamená mít ten kontajner + vodu do něj + jeřáb u každého zásahu.
A pak jsou zde další možné komplikace:
- představte si takto složitý zásah u hromadné havárie ve stylu Kobry 11. Třeba 10 aut v sobě. Jak rychle poznat, co je elektromobil, jak k němu zajet, přistavit kontajner (dva kontajnery?), jak zamezit vzniku sekundárních škod apod.? Neřešitelný problém.
- a co třeba oheň v podzemních garážích? Jak tam dostanete chladicí kontajner nebo náklaďák s pískem? Kam se tam vsákne to neuvěřitelné množství vody? Tam na to kanalizace není dimenzovaná. A jak tu vodu potom dekontaminujete?
- a co třeba požár elektromobilu, který je připojen na nabíjecí stanici. Bez klíčků od vozidla jej prostě nelze odpojit od sítě.
Z toho všeho plyne, že elektromobil se asi nějak uhasit dá, ale .... s několikanásobně vyššími náklady a navíc se zpravidla vždy jedná o totální škodu. Auto je prostě na odpis. Máme zde další subjekt, který tyto parametry velmi pečlivě vyhodnocuje a tím jsou pojišťovny. Co myslíte - budou tyto zvýšené náklady krýt ze své marže? Tipuji, že ani omylem.
Mimochodem - prostory pro karanténu vozu po nehodě (nebo přijatém do opravy) musí mít i každý servis pro tyto vozy. Musí je mít na sledovaném otevřeném prostranství alespoň 24 hodin a minimálně 15 metrů od dalších objektů. To znamená další stamiliony investic jen v rámci ČR. A to nezmiňuji další problémy, které se týkají např. odtahových služeb. A už vůbec neřeším ekologickou likvidaci těchto vraků.
..........
Ne - nejsem proti novým technologiím. Ale třeba přechod od koňských potahů k automobilismu byl zcela dobrovolný. Tomáš Garrigue Masaryk nebo František Josef I. rozhodně nenařizovali, že před kočár se v rámci ekologie smí zapřahat maximálně dvojspřeží místo osmispřeží, že se musí snižovat spotřeba ovsa a zavádět ekologické podkovy. A vůbec - v zájmu čistoty veřejných prostranství každý, kdo dobrovolně odvede koně k řezníkovi, dostane dotaci na nový automobil. ..... Nic z toho nebylo nutné. Lidé prostě chtěli něco nového, lepšího, ekonomičtějšího. Přišli na to sami od sebe. Rozhodli se SVOBODNĚ! Prostě to bylo výhodné. Srovnejte s dneškem, kdy nám evropské "elity" násilím nutí něco, co nikdo nechce a přináší to více problémů než užitku. A to jsem v tomto blogu zmínil jen jeden jediný aspekt s tím související. Pojďme se zasadit ZA NEZÁVISLOST v dopravě. Každý ať si sám zvolí jak, čím a za jakých podmínek chce cestovat!
Zdroje:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/tesla-pozar-rakousko-hasici-elektromobil.A191107_104746_zahranicni_knn
https://www.autorevue.cz/jak-uhasit-elektromobil-i-hasici-se-teprve-vzdelavaji
https://www.auto.cz/je-to-spocitane-tesla-model-s-vyprodukuje-vic-oxidu-uhliciteho-nez-mala-benzinova-auta-111148
Jan Dočekal
Kdo jsou privilegovaní zaměstnanci parazitující na rozpočtu ČR?
Výsluhy - mají opodstatnění nebo je za tím jen strach vládnoucích vrstev? Úvaha o tom, kde stát naprosto nesmyslně vyhazuje peníze a kde by se dalo ušetřit.
Jan Dočekal
Kam spěje Evropa a její hospodářství - do *** ???
Pár postřehů o tom, co je všem normálně myslícím lidem naprosto jasné, ale co zjevně nedochází (asi?) mentálně retardovaným politikům.
Jan Dočekal
NE a NE a NE! Prostě to nefunguje a fungovat nikdy nebude!
Zamyšlení o příčině války na Ukrajině, znásilněních v Německu, výtržnostech ve Švédsku a jiných konfliktech.
Jan Dočekal
Platit bezhotovostně NENÍ zas tak úplně v pohodě.
Malý příspěvek na téma platba kartou. Pojďme si dát pár argumentů proč to není zcela fajn a pro všechny.
Jan Dočekal
Jak zhoršit životní prostředí a přitom být za politickou hvězdu
Zvyšuji exhalace, škodím sousedům, navyšuji ceny zboží, jsem sobec, devastuji okolí a přitom jsem bezva politik a lidi mi tleskají. Nechápete? Já také ne.
Jan Dočekal
Umělá inteligence - je vážně inteligentní? Pokud ano, tak vyhubí lidstvo.
Ono je to totiž logické. AI není zatížena předsudky, humanitou, korektností, genderovými a dalšími nesmysly. Sice vidíme snahy ji korigovat, ale budou úspěšné? Nějaké ideály jí totiž absolutně ukradené.
Jan Dočekal
Volební komise není žádná legrace!
Být členem volební komise je náročná práce. Člověk musí být ostražitý, bdělý a připravený na různá překvapení. Pár situací se kterými se může superhrdina ve volební komisi setkat Vám popíšu:
Jan Dočekal
Učitelka na Praze 6 lhala žákům a má výpověď
Pohled zastupitele z Prahy 6. Je to opravdu tak černobílé? Zaslouží si "vyhazov"? A neměli by ho dostat teda i jiní? Jsme právní stát? Krátká úvaha.
Jan Dočekal
Inflace? Ano - ale co s tím když nemám miliony na účtu?
Inflace žere peníze - víme to všichni. Chytré rady investičních poradců, že máme cpát své úspory do investičních fondů, kupovat byty a zlaté cihly jsou ale pro většinu lidí k ničemu. Co s tím? Jsou jiné možnosti?
Jan Dočekal
Elektromobily? Proč automobilky neprotestují?
Nepromyšlené násilné prosazování elektromobility s sebou nese řadu negativních jevů. Automobilky jsou nuceny dávat miliardy eur do něčeho, co zdánlivě nikdo nechce. Ale je to tak opravdu?
Jan Dočekal
Dostavba jaderných elektráren v ČR
Většinově se shodneme, že elektřina je drahá a je jí málo. Co s tím? Malé zamyšlení nad dostavbou JE v ČR a politickými tlaky, které s tím souvisí.
Jan Dočekal
Proč je drahý benzín, elektřina - a vůbec všechno.
O inflaci, proč dovážíme uhlí z Austrálie, proč existují novodobé odpustky jménem Emisní povolenky, k čemu je Green Deal, atd. Mírně zmatený blog o tom, co se mi honí hlavou. Prostě o krásné budoucnosti.
Jan Dočekal
Vidím VELKÝ ŠPATNÝ! Asi jsem Nostradamus křížený s Jolandou.
Reakce na článek ve kterém se píše o zdražení benzínu v Německu o 18,- Kč. V článku je obsažen i vtip dne:"Česko zatím o ničem takovém neuvažuje" Tomu někdo snad věří? Jen politik - blázen by něco takového přiznal před volbami.
Jan Dočekal
3 a 3/4 Temelínů? Polemika s článkem pana Matyáše
Vážený pane Matyáši. Váš blog zařazený do výběru (naprosto nechápu proč) považuji za vysloveně tendenční až demagogický. Pokusím se nastínit pár problémů s elektromobilitou, které opomíjíte a zamlčujete.
Jan Dočekal
Na podzim budou volby - víme podle čeho a jak se rozhodnout?
Ono se říká, že jeden hlas nic neovlivní, ale nemyslím si, že to je pravda. Pokud se na to "vybodnu", tak o to méně hlasů stačí ostatním na to, aby rozhodovali o mém, Tvém osudu, o tom co platíme. V peněžence to pocítíte i VY!
Jan Dočekal
Proč jsou drahé stavebniny? A proč se bude zdražovat vše?
Odpověď není úplně jednoduchá, ale jsem přesvědčený o tom, že se na současném stavu podepsaly následující faktory.
Jan Dočekal
Jak nejlépe pomáhat - zkušenosti z povodní
V roce 2002 jsem jako záchranář ČČK pomáhal po povodních. Byla to víceméně obdobná situace jako je nyní na Hodonínsku a Břeclavsku. Myslím, že z toho mám pár zkušeností o které bych se rád podělil.
Jan Dočekal
Ještě Vrbětice. Není chyba tak trochu i u nás?
Ono nic není vyloženě černobílé. Malé zamyšlení nad tím, zda by neškodilo víc obezřetnosti a větší (profesionálnější?) ochrana zájmů ČR.
Jan Dočekal
Daň z průměrného bytu v Praze bude ročně 30.000,- Kč!
Nevěříte? A za rodinný domek se bude platit třeba 50 tis. ročně. Máte na to? Že ne? Že jste v důchodu? .. ale to přece nikoho nezajímá. A Piráty už vůbec ne!
Jan Dočekal
Fakta o elektromobilech - realita bez ideologie.
Taková elektromašina je děsně zelená, ekologická, friendly a cool. Ale vidíme to v souvislostech? Pojďme si alespoň heslovitě přiblížit problémy s tím spojené.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 70
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2164x