Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Další průšvih elektroaut.

Hoří vám elektroauto? Nebo to vidíte? Rychle nohy na ramena a utíkejte pryč! Je to bez nadsázky o život! 

Masivní a ekonomicky neoddůvodnitelná podpora elektromobilů s sebou nese řadu problémů. Ponechám stranou třeba naprosto nedostačující infrastrukturu dobíjecích stanic nebo stamilionové náklady, které s sebou ponese přestavba a vybavení servisních středisek a autoservisů. Pojďme si představit zcela běžnou věc, že v důsledku havárie nebo technické poruchy vůz vzplane. Nevím jak vy, ale já jsem už za život několik aut hořet viděl. Předpokládám, že četnost těchto požárů bude řádově stejná u všech typů aut. To, že nevidíme hořet elektromobily, je způsobeno pouze tím, že jich zatím je statisticky bezvýznamné množství. Ale to se velmi rychle mění. 

3. března u Globusu v Letňanech

Pokud vzplane klasický vůz se spalovacím motorem, tak někdy stačí, aby člověk vzal hasicí přístroj a je po problému. V horších případech přijedou hasiči, stoupnou si kolem, 15 minut hasí, zkontrolují motorový prostor a maximálně pak odklidí vapexem rozlité náplně. Auta "bouchají" jen ve filmech. Vrak se může odtáhnout. 

Pokud chytne elektromobil, tak nic nehaste, ale vezměte rychle nohy na ramena a volejte hasiče. I ti s touto situací budou mít veliký problém. Proč? 

- musí auto zajistit klíny, aby se nerozjelo. Elektromobily to dělají svévolně. Auto může být v tzv. „ready stavu“ připraveno k jízdě. Takže je i problém zaparkovat v dráze hořícího stroje (někdy to ale nejde jinak). A přistupovat k autu zásadně z boku.  
- hrozí jim možný úraz elektrickým proudem. Vozidlo používá vysokonapěťové systémy, může zde být až několik set voltů. Navíc musí dát pozor na rychlý rozvoj požáru v počáteční fázi - explozivní hoření HV baterie s možností jejího roztržení. Během 15 sekund může teplota dosáhnout až 400 stupňů Celsia.
- takže ho musí odpojit od proudu. Pokud se to nepovede, tak se nedá hasit a hasiči se jen můžou koukat na táborák a maximálně tak chránit okolí. Ani špekáčky na tom nejdou opékat.
- složité je i vyprošťování uvízlých osob. Nelze při tom postupovat stylem: tady to přeřízni, dostaneme ho ven. VN napětí totiž není spojeno jen s pohonem. Někde jej využívají i klimatizační a další systémy. Takže pokud hasič vůz nezná, tak mimo toho, že se nadýchá jedovatých zplodin při vyprošťování pasažérů (což je asi prvotní akce) riskuje, že ho kopne pár kilowatt.  
- musí použít dýchací přístroje. Při požáru baterií se uvolňují toxické látky.
- musí vůz nadzvednout (to lze pouze v přesně stanovených místech - u každého auta jsou pochopitelně jinde), aby mohli chladit baterie i zespoda. 
- měli by na voze najít QR kód, který jim třeba poví, kde jsou odpojovače vysokého napětí, příslušná VN pojistka a již zmíněné body na zvedání vozu.
- zkušenosti ukazují, že k tomuto typu zásahu nestačí jedna hasičská jednotka. Ideálních je prý tak 50 hasičů. 
- měli by mít nastudované materiály, jak se který konkrétní vůz hasí. Tesla má třeba různé manuály k hašení různých modelů svých aut. Jednotný postup neexistuje. 
- možná budou mít i problém s dostatkem vody. Údajně na běžný požár elektromobilu je jí zapotřebí až 12 000 litrů.
- použitá voda se pak musí odborně zlikvidovat. Cena této likvidace se podle tyrolského Kronen Zeitung pohybuje kolem 250 eur (asi 6.500 korun) za metr krychlový.
- nehledě na to, že se musí dekontaminovat zemina v okolí požáru, protože je zasažena toxickými prvky. 
- no a normální auto hasí desítky minut, elektromobil hodiny. 
- ihned po likvidaci ohně nesmí být v okolí žádné auto ani jiný hořlavý materiál - hrozí znovuvznícení.
- a když to konečně uhasíte, tak to auto musí minimálně na 24 hodin do karantény. Zpravidla se buď zasype celé pískem nebo ponoří do kontajneru s vodou nebo inertním plynem. Ale zase: jak ho tam dát? To znamená mít ten kontajner + vodu do něj + jeřáb u každého zásahu. 

A pak jsou zde další možné komplikace:
- představte si takto složitý zásah u hromadné havárie ve stylu Kobry 11. Třeba 10 aut v sobě. Jak rychle poznat, co je elektromobil, jak k němu zajet, přistavit kontajner (dva kontajnery?), jak zamezit vzniku sekundárních škod apod.? Neřešitelný problém. 
- a co třeba oheň v podzemních garážích? Jak tam dostanete chladicí kontajner nebo náklaďák s pískem? Kam se tam vsákne to neuvěřitelné množství vody? Tam na to kanalizace není dimenzovaná. A jak tu vodu potom dekontaminujete? 
- a co třeba požár elektromobilu, který je připojen na nabíjecí stanici. Bez klíčků od vozidla jej prostě nelze odpojit od sítě.

Z toho všeho plyne, že elektromobil se asi nějak uhasit dá, ale .... s několikanásobně vyššími náklady a navíc se zpravidla vždy jedná o totální škodu. Auto je prostě na odpis. Máme zde další subjekt, který tyto parametry velmi pečlivě vyhodnocuje a tím jsou pojišťovny. Co myslíte - budou tyto zvýšené náklady krýt ze své marže? Tipuji, že ani omylem.  

Mimochodem - prostory pro karanténu vozu po nehodě (nebo přijatém do opravy) musí mít i každý servis pro tyto vozy. Musí je mít na sledovaném otevřeném prostranství alespoň 24 hodin a minimálně 15 metrů od dalších objektů. To znamená další stamiliony investic jen v rámci ČR. A to nezmiňuji další problémy, které se týkají např. odtahových služeb. A už vůbec neřeším ekologickou likvidaci těchto vraků. 

..........

Ne - nejsem proti novým technologiím. Ale třeba přechod od koňských potahů k automobilismu byl zcela dobrovolný. Tomáš Garrigue Masaryk nebo František Josef I. rozhodně nenařizovali, že před kočár se v rámci ekologie smí zapřahat maximálně dvojspřeží místo osmispřeží, že se musí snižovat spotřeba ovsa a zavádět ekologické podkovy. A vůbec - v zájmu čistoty veřejných prostranství každý, kdo dobrovolně odvede koně k řezníkovi, dostane dotaci na nový automobil. ..... Nic z toho nebylo nutné. Lidé prostě chtěli něco nového, lepšího, ekonomičtějšího. Přišli na to sami od sebe. Rozhodli se SVOBODNĚ! Prostě to bylo výhodné. Srovnejte s dneškem, kdy nám evropské "elity" násilím nutí něco, co nikdo nechce a přináší to více problémů než užitku. A to jsem v tomto blogu zmínil jen jeden jediný aspekt s tím související. Pojďme se zasadit ZA NEZÁVISLOST v dopravě. Každý ať si sám zvolí jak, čím a za jakých podmínek chce cestovat! 

Zdroje:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/tesla-pozar-rakousko-hasici-elektromobil.A191107_104746_zahranicni_knn
https://www.autorevue.cz/jak-uhasit-elektromobil-i-hasici-se-teprve-vzdelavaji
https://www.auto.cz/je-to-spocitane-tesla-model-s-vyprodukuje-vic-oxidu-uhliciteho-nez-mala-benzinova-auta-111148

Autor: Jan Dočekal | středa 5.2.2020 6:17 | karma článku: 43,98 | přečteno: 8073x
  • Další články autora

Jan Dočekal

Kdo jsou privilegovaní zaměstnanci parazitující na rozpočtu ČR?

Výsluhy - mají opodstatnění nebo je za tím jen strach vládnoucích vrstev? Úvaha o tom, kde stát naprosto nesmyslně vyhazuje peníze a kde by se dalo ušetřit.

16.9.2023 v 4:13 | Karma: 33,01 | Přečteno: 1036x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Kam spěje Evropa a její hospodářství - do *** ???

Pár postřehů o tom, co je všem normálně myslícím lidem naprosto jasné, ale co zjevně nedochází (asi?) mentálně retardovaným politikům.

11.8.2023 v 3:14 | Karma: 28,69 | Přečteno: 572x | Diskuse

Jan Dočekal

NE a NE a NE! Prostě to nefunguje a fungovat nikdy nebude!

Zamyšlení o příčině války na Ukrajině, znásilněních v Německu, výtržnostech ve Švédsku a jiných konfliktech.

5.8.2023 v 1:40 | Karma: 36,58 | Přečteno: 1102x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Platit bezhotovostně NENÍ zas tak úplně v pohodě.

Malý příspěvek na téma platba kartou. Pojďme si dát pár argumentů proč to není zcela fajn a pro všechny.

15.7.2023 v 0:20 | Karma: 46,24 | Přečteno: 13020x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Jak zhoršit životní prostředí a přitom být za politickou hvězdu

Zvyšuji exhalace, škodím sousedům, navyšuji ceny zboží, jsem sobec, devastuji okolí a přitom jsem bezva politik a lidi mi tleskají. Nechápete? Já také ne.

17.6.2023 v 2:32 | Karma: 32,64 | Přečteno: 1065x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Umělá inteligence - je vážně inteligentní? Pokud ano, tak vyhubí lidstvo.

Ono je to totiž logické. AI není zatížena předsudky, humanitou, korektností, genderovými a dalšími nesmysly. Sice vidíme snahy ji korigovat, ale budou úspěšné? Nějaké ideály jí totiž absolutně ukradené.

13.6.2023 v 21:49 | Karma: 17,14 | Přečteno: 428x | Diskuse| Osobní

Jan Dočekal

Volební komise není žádná legrace!

Být členem volební komise je náročná práce. Člověk musí být ostražitý, bdělý a připravený na různá překvapení. Pár situací se kterými se může superhrdina ve volební komisi setkat Vám popíšu:

28.1.2023 v 21:18 | Karma: 20,69 | Přečteno: 518x | Diskuse| Politika

Jan Dočekal

Učitelka na Praze 6 lhala žákům a má výpověď

Pohled zastupitele z Prahy 6. Je to opravdu tak černobílé? Zaslouží si "vyhazov"? A neměli by ho dostat teda i jiní? Jsme právní stát? Krátká úvaha.

18.4.2022 v 3:57 | Karma: 36,72 | Přečteno: 2935x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Inflace? Ano - ale co s tím když nemám miliony na účtu?

Inflace žere peníze - víme to všichni. Chytré rady investičních poradců, že máme cpát své úspory do investičních fondů, kupovat byty a zlaté cihly jsou ale pro většinu lidí k ničemu. Co s tím? Jsou jiné možnosti?

25.3.2022 v 0:59 | Karma: 16,71 | Přečteno: 687x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Elektromobily? Proč automobilky neprotestují?

Nepromyšlené násilné prosazování elektromobility s sebou nese řadu negativních jevů. Automobilky jsou nuceny dávat miliardy eur do něčeho, co zdánlivě nikdo nechce. Ale je to tak opravdu?

3.2.2022 v 0:01 | Karma: 28,28 | Přečteno: 762x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Dostavba jaderných elektráren v ČR

Většinově se shodneme, že elektřina je drahá a je jí málo. Co s tím? Malé zamyšlení nad dostavbou JE v ČR a politickými tlaky, které s tím souvisí.

20.11.2021 v 1:51 | Karma: 25,55 | Přečteno: 445x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Proč je drahý benzín, elektřina - a vůbec všechno.

O inflaci, proč dovážíme uhlí z Austrálie, proč existují novodobé odpustky jménem Emisní povolenky, k čemu je Green Deal, atd. Mírně zmatený blog o tom, co se mi honí hlavou. Prostě o krásné budoucnosti.

21.10.2021 v 2:14 | Karma: 34,03 | Přečteno: 1285x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Vidím VELKÝ ŠPATNÝ! Asi jsem Nostradamus křížený s Jolandou.

Reakce na článek ve kterém se píše o zdražení benzínu v Německu o 18,- Kč. V článku je obsažen i vtip dne:"Česko zatím o ničem takovém neuvažuje" Tomu někdo snad věří? Jen politik - blázen by něco takového přiznal před volbami.

9.9.2021 v 23:53 | Karma: 32,78 | Přečteno: 756x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

3 a 3/4 Temelínů? Polemika s článkem pana Matyáše

Vážený pane Matyáši. Váš blog zařazený do výběru (naprosto nechápu proč) považuji za vysloveně tendenční až demagogický. Pokusím se nastínit pár problémů s elektromobilitou, které opomíjíte a zamlčujete.

7.8.2021 v 5:18 | Karma: 46,49 | Přečteno: 6919x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Na podzim budou volby - víme podle čeho a jak se rozhodnout?

Ono se říká, že jeden hlas nic neovlivní, ale nemyslím si, že to je pravda. Pokud se na to "vybodnu", tak o to méně hlasů stačí ostatním na to, aby rozhodovali o mém, Tvém osudu, o tom co platíme. V peněžence to pocítíte i VY!

26.7.2021 v 3:12 | Karma: 18,95 | Přečteno: 418x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Proč jsou drahé stavebniny? A proč se bude zdražovat vše?

Odpověď není úplně jednoduchá, ale jsem přesvědčený o tom, že se na současném stavu podepsaly následující faktory.

17.7.2021 v 3:42 | Karma: 34,49 | Přečteno: 1286x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Jak nejlépe pomáhat - zkušenosti z povodní

V roce 2002 jsem jako záchranář ČČK pomáhal po povodních. Byla to víceméně obdobná situace jako je nyní na Hodonínsku a Břeclavsku. Myslím, že z toho mám pár zkušeností o které bych se rád podělil.

26.6.2021 v 23:47 | Karma: 18,61 | Přečteno: 421x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Ještě Vrbětice. Není chyba tak trochu i u nás?

Ono nic není vyloženě černobílé. Malé zamyšlení nad tím, zda by neškodilo víc obezřetnosti a větší (profesionálnější?) ochrana zájmů ČR.

25.4.2021 v 0:09 | Karma: 31,42 | Přečteno: 1040x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Daň z průměrného bytu v Praze bude ročně 30.000,- Kč!

Nevěříte? A za rodinný domek se bude platit třeba 50 tis. ročně. Máte na to? Že ne? Že jste v důchodu? .. ale to přece nikoho nezajímá. A Piráty už vůbec ne!

22.4.2021 v 1:57 | Karma: 43,56 | Přečteno: 8177x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Fakta o elektromobilech - realita bez ideologie.

Taková elektromašina je děsně zelená, ekologická, friendly a cool. Ale vidíme to v souvislostech? Pojďme si alespoň heslovitě přiblížit problémy s tím spojené.

20.4.2021 v 20:56 | Karma: 37,54 | Přečteno: 1472x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Počet článků 70
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2164x
Zajímám se o politiku, auta, jezdec na off road akcích, milovník žen a dobrého vína. Bývalý místopředseda Svobodných a bývalý člen zastupitelstva MČ Praha 6. 

Seznam rubrik