Kšefty s emisemi - aneb co to vlastně jsou emisní povolenky
Krátce z historie. V roce 2005 zavedla Europská unie emisní povolenky jako reakci na podpis Kjótského protokolu v rámci snahy o omezení emisí oxidu uhličitého (CO2). Jakási chytrá hlava vymyslela, že prakticky každá větší firma, která produkuje emise (jedná se o elektrárny, ocelárny, letecký provoz, chemické provozy atd. atd.) musí obsah těchto vypouštěných emisí monitorovat a pak snižovat. Otázkou je, kdo stanoví, co je moc a co už málo. To původně stanovovala Evropská komise, ale poté, co tento systém úspěšně v roce 2009 napadlo u soudu Polsko a Estonsko, přešla tato pravomoc na jednotlivé státy. U nás se problematikou zabývá Ministerstvo životního prostředí. Vtip je v tom, že budeme množství vydávaných povolenek snižovat, nezbedné firmy pokutovat - a snižovat - a pokutovat - a snižovat - a pokutovat - a pořád snižovat .... dokud se úplně nezhroutí národní ekonomiky.
Celé to velmi zjednodušeně funguje tak, že firma vypouští ročně třeba 100tis. tun CO2 a povolenky dostane na začátku roku na menší množství. Řekněme, že na 90tis. tun. Ke konci roku musí "vrátit" povolenky odpovídající množství CO2, které za rok vypustila. Jaké jsou scénáře?
1/ firma sníží emise na "povolených" 90 tis. tun a vrátí povolenky na 90 tis. tun.
2/ firma sníží emise na 60 tis. tun a ušetřené povolenky za 30tis. tun prodá jiné firmě či na specializované burze.
3/ firma vypouští dále 100 tis. tun a na zbylé množství si povolenky dokoupí v dražbě nebo od jiného podniku, který ušetřil.
4/ firma vypouští dále 100 tis. tun, chybějící povolenky nesežene a zaplatí mastnou pokutu (třeba 100eur/tuna).
Volné povolenky se pochopitelně obchodují i mezinárodně. Cena jedné povolenky (= vypuštění jedné tuny CO2) se nyní pohybuje cca kolem 23 euro.
Celé to je ohromný (a hlavně naprosto zbytečný) byznys, který zaměstnává tisíce lidí, právníků, obchodníků, úředníků, ajťáků, řidičů, sekretářek, uklízeček ... apod. Z rozdílů mezi nákupní a výkupní cenou dovoluje vytvářet hodnoty "z ničeho" a v evropském měřítku se v této hře točí stovky miliard euro. Např. v letech 2021-2030 má být zdarma rozděleno a následně zobchodováno 6,3 miliardy povolenek v hodnotě 160 miliard eur (4,3 bilionu Kč).
Podle vyjádření ministra Brabce (ANO) z 5.6.2019 již nyní dokupují české podniky emisní povolenky v ceně cca 1 miliardy eur ročně. Přeloženo do češtiny: jedna miliarda eur se z této země každý rok naprosto nesmyslně ztrácí zpravidla do zahraničí. A výše těchto plateb má vzestupný trend. Kolik to bude za 5 let? Za 10?
Ale na začátku jsem slíbil vysvětlit, proč je to celé dle mého názoru naprosto zcestné. Tady jsou mé argumenty:
- Ani jediná koruna, ani jediné euro zaplacené na tomto ekovýpalném neodstranily ze zemské atmosféry byť jednu jedinou molekulu CO2.
- Firmy jsou nucené kupovat povolenky, místo aby měly volné finanční prostředky na financování čistšího provozu. Peníze nesmyslně utíkají mimo ČR.
- Tento systém s sebou nese nesmírné administrativní a neproduktivní náklady za stovky (evropsky možná i desítky tisíc) různých úředníků. V ČR např. Státní fond životního prostředí, Rada modernizačního fondu, atd. K tomu se nabalují další davy různých burziánů, překupníků, obchodníků - existují specializované firmy na obchodování s povolenkami apod. To vše pochopitelně potřebuje k provozu ohromné množství počítačů a jiné techniky, přesuny lidí, spoustu energetických zdrojů. Zbytečně.
- Hádejte, kdo ve finále zaplatí všechny uvedené náklady. Ty firmy? Stát? Svatý Mikuláš? .... Omyl - zaplatí to spotřebitelé. Platím to já, platíš to Ty a Tvoje rodina!!!
- EU se v celosvětovém měřítku podílí na vypouštění CO2 naprosto minimálními procenty. I kdybychom veškeré emise dostali na nulu, tak se to globálně prakticky nijak neprojeví.
- Utahování šroubů zákonitě povede firmy k přesunu výroby do zemí, které nemají tak přísná pravidla. Za výrobními kapacitami se následně přesunou i vědeckovýzkumná a inovativní centra. Ze zchudlé Evropy se stane skanzen pro turisty z bohaté a prosperující Asie a dalších zemí, kde si pod sebou ekoblázni sami nepodřízli větev.
- Důsledek této politiky v podobě zdražování energií, zboží a služeb ponese každý z nás. Ztráta konkurenceschopnosti evropských firem v celosvětovém měřítku se projeví ve zchudnutí obyvatel a přinese s sebou nárůst nezaměstnanosti.
To vážně chceme?
Btw., ani já se nechci procházet mezi kouřícími komíny s rouškou na puse, ale nechme zde působit trh, dejme prostor samoregulaci, dobrovolným aktivitám jednotlivých firem, zvolme jiné způsoby než direktivní a administrativně náročné.
Zdroje:
https://www.mzp.cz/cz/emisni_obchodovani
https://roklen24.cz/a/i8RvN/emisni-povolenky--co-nevite
https://www.cezesco.cz/cs/oblasti/emisni-povolenky-a-zaruky-puvodu-28596%7D
https://www.parlamentnilisty.cz/politika/politici-volicum/Ministr-Brabec-Uz-ted-ceske-podniky-dokupuji-emisni-povolenky-za-zhruba-1-mld-eur-584311
Jan Dočekal
Kdo jsou privilegovaní zaměstnanci parazitující na rozpočtu ČR?
Výsluhy - mají opodstatnění nebo je za tím jen strach vládnoucích vrstev? Úvaha o tom, kde stát naprosto nesmyslně vyhazuje peníze a kde by se dalo ušetřit.
Jan Dočekal
Kam spěje Evropa a její hospodářství - do *** ???
Pár postřehů o tom, co je všem normálně myslícím lidem naprosto jasné, ale co zjevně nedochází (asi?) mentálně retardovaným politikům.
Jan Dočekal
NE a NE a NE! Prostě to nefunguje a fungovat nikdy nebude!
Zamyšlení o příčině války na Ukrajině, znásilněních v Německu, výtržnostech ve Švédsku a jiných konfliktech.
Jan Dočekal
Platit bezhotovostně NENÍ zas tak úplně v pohodě.
Malý příspěvek na téma platba kartou. Pojďme si dát pár argumentů proč to není zcela fajn a pro všechny.
Jan Dočekal
Jak zhoršit životní prostředí a přitom být za politickou hvězdu
Zvyšuji exhalace, škodím sousedům, navyšuji ceny zboží, jsem sobec, devastuji okolí a přitom jsem bezva politik a lidi mi tleskají. Nechápete? Já také ne.
Jan Dočekal
Umělá inteligence - je vážně inteligentní? Pokud ano, tak vyhubí lidstvo.
Ono je to totiž logické. AI není zatížena předsudky, humanitou, korektností, genderovými a dalšími nesmysly. Sice vidíme snahy ji korigovat, ale budou úspěšné? Nějaké ideály jí totiž absolutně ukradené.
Jan Dočekal
Volební komise není žádná legrace!
Být členem volební komise je náročná práce. Člověk musí být ostražitý, bdělý a připravený na různá překvapení. Pár situací se kterými se může superhrdina ve volební komisi setkat Vám popíšu:
Jan Dočekal
Učitelka na Praze 6 lhala žákům a má výpověď
Pohled zastupitele z Prahy 6. Je to opravdu tak černobílé? Zaslouží si "vyhazov"? A neměli by ho dostat teda i jiní? Jsme právní stát? Krátká úvaha.
Jan Dočekal
Inflace? Ano - ale co s tím když nemám miliony na účtu?
Inflace žere peníze - víme to všichni. Chytré rady investičních poradců, že máme cpát své úspory do investičních fondů, kupovat byty a zlaté cihly jsou ale pro většinu lidí k ničemu. Co s tím? Jsou jiné možnosti?
Jan Dočekal
Elektromobily? Proč automobilky neprotestují?
Nepromyšlené násilné prosazování elektromobility s sebou nese řadu negativních jevů. Automobilky jsou nuceny dávat miliardy eur do něčeho, co zdánlivě nikdo nechce. Ale je to tak opravdu?
Jan Dočekal
Dostavba jaderných elektráren v ČR
Většinově se shodneme, že elektřina je drahá a je jí málo. Co s tím? Malé zamyšlení nad dostavbou JE v ČR a politickými tlaky, které s tím souvisí.
Jan Dočekal
Proč je drahý benzín, elektřina - a vůbec všechno.
O inflaci, proč dovážíme uhlí z Austrálie, proč existují novodobé odpustky jménem Emisní povolenky, k čemu je Green Deal, atd. Mírně zmatený blog o tom, co se mi honí hlavou. Prostě o krásné budoucnosti.
Jan Dočekal
Vidím VELKÝ ŠPATNÝ! Asi jsem Nostradamus křížený s Jolandou.
Reakce na článek ve kterém se píše o zdražení benzínu v Německu o 18,- Kč. V článku je obsažen i vtip dne:"Česko zatím o ničem takovém neuvažuje" Tomu někdo snad věří? Jen politik - blázen by něco takového přiznal před volbami.
Jan Dočekal
3 a 3/4 Temelínů? Polemika s článkem pana Matyáše
Vážený pane Matyáši. Váš blog zařazený do výběru (naprosto nechápu proč) považuji za vysloveně tendenční až demagogický. Pokusím se nastínit pár problémů s elektromobilitou, které opomíjíte a zamlčujete.
Jan Dočekal
Na podzim budou volby - víme podle čeho a jak se rozhodnout?
Ono se říká, že jeden hlas nic neovlivní, ale nemyslím si, že to je pravda. Pokud se na to "vybodnu", tak o to méně hlasů stačí ostatním na to, aby rozhodovali o mém, Tvém osudu, o tom co platíme. V peněžence to pocítíte i VY!
Jan Dočekal
Proč jsou drahé stavebniny? A proč se bude zdražovat vše?
Odpověď není úplně jednoduchá, ale jsem přesvědčený o tom, že se na současném stavu podepsaly následující faktory.
Jan Dočekal
Jak nejlépe pomáhat - zkušenosti z povodní
V roce 2002 jsem jako záchranář ČČK pomáhal po povodních. Byla to víceméně obdobná situace jako je nyní na Hodonínsku a Břeclavsku. Myslím, že z toho mám pár zkušeností o které bych se rád podělil.
Jan Dočekal
Ještě Vrbětice. Není chyba tak trochu i u nás?
Ono nic není vyloženě černobílé. Malé zamyšlení nad tím, zda by neškodilo víc obezřetnosti a větší (profesionálnější?) ochrana zájmů ČR.
Jan Dočekal
Daň z průměrného bytu v Praze bude ročně 30.000,- Kč!
Nevěříte? A za rodinný domek se bude platit třeba 50 tis. ročně. Máte na to? Že ne? Že jste v důchodu? .. ale to přece nikoho nezajímá. A Piráty už vůbec ne!
Jan Dočekal
Fakta o elektromobilech - realita bez ideologie.
Taková elektromašina je děsně zelená, ekologická, friendly a cool. Ale vidíme to v souvislostech? Pojďme si alespoň heslovitě přiblížit problémy s tím spojené.
předchozí | 1 2 3 4 | další |
- Počet článků 70
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2164x